ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

جمهوری ترکیه

ترکیه در 29 اکتبر 1923 میلادی، کمی پس از پایان جنگ جهانی اول به استقلال رسید. در این سال، گروهی از بازماندگان امپراتوری عثمانی، به رهبری مصطفی‌کمال‌پاشا ، سرزمین کنونی ترکیه را از دست مهاجمان خارجی آزاد کرده و جمهوری ترکیه را پی‌ریزی کرد. 

مصطفی کمال که بعدها با لقب آتاتورک (پدر ملت ترک) شناخته شد، در اکتبر 1923 میلادی، جمهوری دموکراسی پارلمانی را وضع کرد و شهر آنکارا را به عنوان پایتخت برگزید. در سال 1924 میلادی، قانون اساسی جدید به تصویب رسید و از آن پس حکومت چهارده ساله آتاتورک بر جمهوری ترکیه آغاز شد. در دوران حکومت آتاتورک، اصلاحات اجتماعی، سیاسی و قانونی وسیعی در کشور ترکیه انجام شد. مهم‌ترین جلوه حکومت آتاتورک، حرکت به سمت ایجاد تمدنی متکی بر ارزش‌ها و اصول دموکراسی غربی بود. وی ضمن پذیرش اسلام به عنوان دین رسمی ترکیه، یک حکومت سکولار را بنا نهاد. 

ادامه مطلب ...

عادات خرید و مصرف

ترک‌ها از لحاظ فرهنگی مشترکات زیادی با ایرانی‌ها دارند. از این رو عادت‌های مصرفی آنها تا حدود زیادی به ما شباهت دارد. برخی از ویژگی‌های مردم ترکیه به هنگام خرید و مصرف شامل موارد زیر می‌شود: 


o چانه‌زنی و درخواست تخفیف به هنگام خرید بسیار مرسوم است و معمولاً نتیجه هم می‌‌دهد. گاه می‌توان از طریق چانه‌زنی کالایی را به نصف قیمت اولیه نیز خریداری ‌کرد. 
o خرید قسطی کالا در ترکیه بسیار مرسوم است و حتی کالاهای مصرفی مانند کفش و پیراهن را نیز می‌توان به صورت قسطی خریداری کرد. فروشگاه‌ها نیز برای فروش قسطی تبلیغ فراوانی می‌کنند.
o معمولاً فروشگاه‌های بزرگ در هنگام تغییرات فصلی و پیش از اعیاد و جشن‌ها،
 اقدام به حراج کلی کالا‌های خود می‌کنند. 
o ترک‌ها به غذا اهمیت می‌دهند و برای صرف غذا در رستوران و خرید شیرینی و چای، قهوه و قلیان بسیار از خود علاقه نشان می‌دهند.
o تعارف کردن برای پرداخت در میان ترک‌ها بسیار مرسوم است. 
o خرید هدیه و چشم روشنی به مناسبت‌های مختلف، در میان مردم ترکیه بسیار مرسوم است.



 http://www.tehranitc.com

آداب مذاکره

فرهنگ عمومی ترکیه مشترکات فراوانی با آداب و رسوم ایران دارد. همین وضعیت در زمینه‌ی رفتارهای تجاری نیز صدق می‌کند. از این رو، عادت‌های مردم ترکیه به هنگام مذاکرات تجاری چندان برای ما ناآشنا و غریب نیست. مذاکره در کشور ترکیه با آرامش و بدون شتاب در رسیدن به نتیجه انجام می‌شود. برخی از دانستنی‌ها درباره‌ی فرهنگ مذاکره در این کشور عبارتند از: 

• ترک‌ها به روابط بلند مدت و پایبندی به تعهدات اهمیت فراوانی می‌دهند. 
• ملاقات و جلسات تجاری ابتدایی، بیشتر به منظور ایجاد شناخت و آشنایی اولیه بازرگانان است.
• استفاده از یک مترجم یا فرد آشنا به زبان ترکی و انگلیسی به همراه تیم در هنگام مذاکرات تجاری ضروری است.
• در زمان گفتگو صبر و حوصله داشته باشید و از بی‌حوصلگی و عجله خودداری کنید. بحث با بازرگانان ترکیه نیازمند گذر زمان است. 
• با ترک‌ها محکم دست بدهید، چرا که نشانه صمیمت و رضایت است. 
• ترک‌ها در حین صحبت مستقیماً به شما نگاه می‌کنند، شما هم باید به آنها نگاه کنید. این کار نشانه اهمیت و ادب است. 
• در هنگام صحبت کردن، هرگز به طرف گفتگو پشت نکنید. این کار، عملی غیردوستانه است. 
• تکان دادن سر به طرفین و بالا بردن ابرو، نشانه نفهمیدن، ناراحت بودن و مخالفت است.
• ترک‌ها به هنگام موافقت، با سر گفته‌های شما را همراهی می‌کنند و گاهی نیز مرحبا و احسنت می‌گویند.

ادامه مطلب ...

دستمزد نیروی کار


در ترکیه نظام بازار آزاد حاکم است. نرخ دستمزد توسط بازار تعیین می شود ولی دولت هر ساله حداقل حقوق را تعیین می کند. هر کارفرمائی که زیر این حداقل حقوق کارگر ویا کارمندی را به استخدام درآورد به موجب قانون محاکمه و مجازات می شود. می توان گفت که برای کارهای تخصصی بمانند سایر کشورهای جهان دستمزدهای گزافی تعیین می شود برای نمونه متخصصین کامپیوتر بانکها بیش از ده هزار دلار در ماه دستمزد خالص دریافت می دارند ولی حداقل حقوق برای مشاغل غیر تخصصی و عادی در سال 2008 برای افراد زیر 16 سال (در حرفه های متناسب با کودکان مانند بازیگری، هنری و ...) 541 لیر ترک معادل 500 دلار آمریکا و برای افراد بالای 16 سال 639 لیر ترک معادل 600 دلار آمریکا می باشد. چهارده درصد از حقوق کارکنان به عنوان حق بیمه و یک درصد بعنوان بیمه بیکاری کسر می گردد. علاوه بر این 19.5 درصد بعنوان حق بیمه و دو درصد بابت بیمه بیکاری از کارفرما اخذ می گردد.

ادامه مطلب ...

حمل و نقل

این کشور از لحاظ زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از امکانات مناسبی برخوردار است. مشخصات سیستم حمل‌ونقل ترکیه، در ادامه گفته شده است.

جاده‌ای 

ترکیه دارای 427 هزار کیلومتر جاده است، که نزدیک به دو هزار کیلومتر آن را آزادراه‌ها تشکیل می‌دهند. ترکیه دارای شبکه‌ای متراکم از راه‌های زمینی است که همه‌ی شهرها، روستاها و مناطق گردشگری این کشور را به هم مرتبط می‌کند. دو جاده اصلی به نام‌های E80 و E90، ترکیه را به مرزهای اروپایی متصل می‌کند. ایران و عراق نیز از طریق بزرگراه‌های ترکیه امکان‌ دسترسی به اروپا را دارند. جاده‌های اصلی به خوبی پشتیبانی می‌شوند و به صورت ادواری بازسازی و تعمیر می‌شوند. در جاده‌ها، تجهیزات ایمنی و نشانه‌های استاندارد بین‌المللی وجود دارد و رفت و آمد در آنها زیر نظر پلیس راه انجام می‌شود. جایگاه‌های سوخت‌گیری، تعمیرگاه‌ها، رستوران‌ها، مکان‌های اقامتی و مساجد در کناره‌ی جاده‌ها وجود دارند و به خوبی توزیع شده‌اند. 

ادامه مطلب ...