ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

سازمان شفافیت بین‌الملل

عنوان سازمان: Transparency International

برگردان عنوان: سازمان شفافیت بین‌المللی

موضوع فعالیت: فساد مالی، شفافیت

مقر سازمان: برلین- آلمان

نشانی الکترونیکی:  www.transparency.org      

زبان وب‌سایت: انگلیسی

معرفی سازمان: سازمان شفافیت بین‌المللی یک نهاد جامعه مدنی جهانی است که هدایت مبارزه با فساد را بر عهده دارد و ائتلاف جهانی قدرتمندی را برای پایان دادن به تأثیرات مخرب فساد بر مردم تشکیل می‌دهد. بر اساس تعریف ارائه شده در وب‌سایت این سازمان، فساد سوء استفاده از اختیارات محوله برای منافع شخصی است. سازمان شفافیت بین‌ المللی یک شبکه جهانی است که بیش از 90 فصل ملی را در برمی‌گیرد. این نهاد طرف‌های ذی‌صلاح را اعم از دولت‌ها، جامعه مدنی، کسب و کار و رسانه‌ها گرد می‌آورد تا در زمینه پیشبرد شفافیت در انتخابات، اداره امور عمومی، سفارش و خرید و کسب و کار به فعالیت بپردازند.

ادامه مطلب ...

زیرساخت‌های ارتباطی

زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در ترکیه از وضعیت مناسبی برخوردار است. این کشور در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی فراوانی در این بخش انجام داده است. برخی از موارد درخور توجه در این زمینه عبارتند از: 


مخابرات

طی دهه‌ی گذشته، بخش مخابرات در ترکیه با تحولات اساسی، سطح فناوری خود را بالا برده است. فعالیت‌های مخابراتی و پستی برای بیش از یک ‌و نیم قرن، از سوی یک سازمان دولتی اداره می‌شد. در سال 1995 میلادی، بخش مخابرات از بخش پست جدا شده و به شرکت دولتی ترک تله‌کام واگذار شد. این شرکت ارایه‌کننده‌ی هرگونه خدمات مخابراتی به غیر از سیستم GSM (موبایل) در سرتاسر ترکیه است. خطوط اجاره‌ای داخلی و بین‌المللی ، ماهواره ، تلکس و تله‌تکس ، ارتباطات نقطه به نقطه ، اینترنت پرسرعت ، فیبر نوری و ... از جمله خدماتی است که از سوی این شرکت فراهم می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های گسترده، ترکیه را به بزرگ‌ترین قطب مخابراتی در منطقه تبدیل کرده است. ترکیه در مسیر تبدیل شدن به پل مخابراتی جنوب (خاورمیانه و آفریقا)، شمال (کشورهای مشترک منافع)، شرق (خاورمیانه و جمهوری‌های آسیای میانه) و غرب (اروپا) است. 

ادامه مطلب ...

نظام بانکی



صنعت بانکداری نقش عمده‌ای در اقتصاد ترکیه ایفا می‌کند. بخش بزرگی از تراکنش‌های مالی، گردش‌های‌ پولی و تشکیل بازارهای سرمایه، توسط بانک‌ها و یا با کمک آنها انجام می‌شود. تا پیش از سال 1980 میلادی، تنها چهار بانک خارجی در ترکیه وجود داشت. در دهه 1980 میلادی با آزادسازی که در دولت تورگوت اوزال صورت گرفت، شمار بانک‌های خارجی افزایش یافت و هم‌اکنون بیش از پنجاه بانک خارجی در این کشور شعبه‌های فعال دارند. همه‌ی بانک‌ها در ترکیه بر اساس قانون بانک‌های این کشور و دیگر مقررات بانکی فعالیت می‌کنند. این قانون، «اداره نظارت و تنظیم مقررات بانکی » را به وجود آورد که از حقوق و منافع سپرده‌گذاران حفاظت می‌کند. انجمن بانک‌های ترکیه ، هیات نمایندگی بخش بانکداری در ترکیه است که برای پیشبرد منافع حرفه‌ای اعضا تاسیس شده است. بانک‌های ترکیه بر اساس اصول بازار آزاد مالی فعالیت می‌کنند. نرخ‌های بهره توسط بازار تعیین می‌شود و بانک مرکزی در این امر دخالت نمی‌کند، ولی نرخ وام بانک مرکزی به بانک‌های تجاری، بر نرخ بازار تاثیرگذار است. بانک‌های ترکیه مانند دیگر بانک‌های خارجی با یکدیگر رقابت دارند و برای دادن وام به مشتریانشان به رقابت می‌پردازند. معمولاً نرخ بهره‌ی بانکی با توجه به نرخ تورم در تغییر است. در حال حاضر نرخ بهره واقعی ترکیه در رتبه دوم جهان قرار دارد. یعنی بیشترین بهره در جهان پس از نیوزلند در ترکیه پرداخت می‌شود. سپرده‌گذاری در بانک‌های دولتی با ضمانت صد درصدی دولت ترکیه بوده و سپرده‌ها در بانک‌های خصوصی تا سقف ده هزار لیره ترکیه دارای تضمین دولتی است.

 

نویسنده:سهیل ثباتی

حمل و نقل

این کشور از لحاظ زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از امکانات مناسبی برخوردار است. مشخصات سیستم حمل‌ونقل ترکیه، در ادامه گفته شده است.

جاده‌ای 

ترکیه دارای 427 هزار کیلومتر جاده است، که نزدیک به دو هزار کیلومتر آن را آزادراه‌ها تشکیل می‌دهند. ترکیه دارای شبکه‌ای متراکم از راه‌های زمینی است که همه‌ی شهرها، روستاها و مناطق گردشگری این کشور را به هم مرتبط می‌کند. دو جاده اصلی به نام‌های E80 و E90، ترکیه را به مرزهای اروپایی متصل می‌کند. ایران و عراق نیز از طریق بزرگراه‌های ترکیه امکان‌ دسترسی به اروپا را دارند. جاده‌های اصلی به خوبی پشتیبانی می‌شوند و به صورت ادواری بازسازی و تعمیر می‌شوند. در جاده‌ها، تجهیزات ایمنی و نشانه‌های استاندارد بین‌المللی وجود دارد و رفت و آمد در آنها زیر نظر پلیس راه انجام می‌شود. جایگاه‌های سوخت‌گیری، تعمیرگاه‌ها، رستوران‌ها، مکان‌های اقامتی و مساجد در کناره‌ی جاده‌ها وجود دارند و به خوبی توزیع شده‌اند. 
در ترکیه شرکت‌های مسافربری فراوانی وجود دارد که حمل و نقل مسافر را در داخل خاک ترکیه بر عهده دارند. سفرهای بین شهری با استفاده از اتوبوس و سفرهای محلی و روستایی با استفاده از خودروهای ون کوچک به نام « د ُلموش » انجام می‌شود. تعدادی از شرکت‌های مسافربری معروف و با سابقه ترکیه عبارتند از:

ادامه مطلب ...

اعیاد ترکیه

سال نو ترکیه

شنبه، 1 ژانویه

روز سال نو (Yılbaşı) تعطیلات ملی  روز اول سال جدید.

روز کودکان

شنبه، 23 آوریل

حاکمیت ملی و روز کودکان (Ulusal Eğemenlik VE بایرامی Çocuk) -- تعطیلات ملی -- بزرگداشت اولین باز کردن از gthe شورای بزرگ ملی ترکیه در آنکارا (1920). مخصوص به کودکان است.

ادامه مطلب ...

قوانین,آداب و رسوم(در مذاکرات) و اطلاعات سفر به ترکیه

قوانین، آداب و رسوم
1. خرید و فروش اشیاء عتیقه و یا خروج و ورود آن به ترکیه مستلزم گرفتن مجوز قانونی
می باشد.
2. باتوجه به اینکه افرادی با جعل عنوان و در پوشش مامورین سازمانهای مختلف به شما مراجعه نموده
و از شما درخواست ارائه مدارک هویتی می نمایند، لازم است قبل از پاسخگویی به هر سوالی،
ضمن اجتناب از هرگونه برخورد فیزیکی، از آنان بخواهید شما را به نزدیکترین پاسگاه پلیس هدایت
نمایند.
3. دربسیاری از موارد مشاهده شده است هموطنان عزیز بدون در نظر گرفتن مقررات مربوط به اشتغال
و لزوم اخذ روادید کار، تنها باتوجه به لغو روادید توریستی میان دو کشور، مبادرت به فعالیت در
مراکز تولیدی و یا خدماتی این کشور نموده اند که این موضوع منجر به تضییع حقوق آنان توسط
کارفرمایان و صاحبان شرکت ها شده و از طرف دیگر به بازداشت و اخراج این افراد منتهی گردیده
است. اتباع ایرانی حتما باید در صورت تمایل به اشتغال در این کشور نسبت به اخذ روادید کار اقدام
نمایند و قبل از انجام سفر به این کشور، تقاضای خود را مبنی بر دریافت روادید ورود با حق کار، به
نمایندگی این کشور در تهران ارائه نمایند.
4. در طول سفر با وسایل نقلیه شخصی، توسط پلیس مورد بازرسی قرار خواهید گرفت. لازم است
ضمن رعایت قوانین رانندگی، مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید و دراین خصوص با پلیس
همکاری نمائید. ضمنا به منظور گرفتار نشدن در دام ربایندگان خودرو و ... در هنگام مسافرت با
اتومبیل شخصی در راه های این کشور، به شدت از سوار نمودن افراد ناشناس، ( زن ومرد ) تحت
هر عنوان خودداری نمائید.

ادامه مطلب ...