ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

حمل و نقل

این کشور از لحاظ زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از امکانات مناسبی برخوردار است. مشخصات سیستم حمل‌ونقل ترکیه، در ادامه گفته شده است.

جاده‌ای 

ترکیه دارای 427 هزار کیلومتر جاده است، که نزدیک به دو هزار کیلومتر آن را آزادراه‌ها تشکیل می‌دهند. ترکیه دارای شبکه‌ای متراکم از راه‌های زمینی است که همه‌ی شهرها، روستاها و مناطق گردشگری این کشور را به هم مرتبط می‌کند. دو جاده اصلی به نام‌های E80 و E90، ترکیه را به مرزهای اروپایی متصل می‌کند. ایران و عراق نیز از طریق بزرگراه‌های ترکیه امکان‌ دسترسی به اروپا را دارند. جاده‌های اصلی به خوبی پشتیبانی می‌شوند و به صورت ادواری بازسازی و تعمیر می‌شوند. در جاده‌ها، تجهیزات ایمنی و نشانه‌های استاندارد بین‌المللی وجود دارد و رفت و آمد در آنها زیر نظر پلیس راه انجام می‌شود. جایگاه‌های سوخت‌گیری، تعمیرگاه‌ها، رستوران‌ها، مکان‌های اقامتی و مساجد در کناره‌ی جاده‌ها وجود دارند و به خوبی توزیع شده‌اند. 
در ترکیه شرکت‌های مسافربری فراوانی وجود دارد که حمل و نقل مسافر را در داخل خاک ترکیه بر عهده دارند. سفرهای بین شهری با استفاده از اتوبوس و سفرهای محلی و روستایی با استفاده از خودروهای ون کوچک به نام « د ُلموش » انجام می‌شود. تعدادی از شرکت‌های مسافربری معروف و با سابقه ترکیه عبارتند از:

• آسیاتور : در سواحل دریای اژه و مدیترانه و شهر آنکارا فعالیت می‌کند.
• حکیکی : شرکت باسابقه مسافربری که در سواحل مدیترانه، اژه و تراجه فعالیت می‌کند. 
• هدایت گردشگری : به بخش بزرگی از کشور ترکیه به استثنای تراجه و شرق سرویس می‌دهد.
• استانبول سیاحت : به سواحل تراجه، اژه و مدیترانه سرویس می‌دهد و چند شهر در منطقه بالکان را نیز پوشش می‌دهد. 
• کمیل : یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های مسافربری ترکیه که به بیشتر مناطق ترکیه، به ویژه اژه و نواحی غربی آناتولی سرویس می‌دهد. 
• گردشگری مترو : یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مسافربری ترکیه که بیشتر به کشورهای غربی سفر می‌کند. 
• پاموک کال سیاحت : اصلی‌ترین شرکت فعال در منطقه اژه و آناتولی مرکزی است که به همه‌ی نقاط و شهرهای کوچک این منطقه سرویس می‌دهد. 
• اولوسوی : یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مسافربری ترکیه که در غرب آناتولی، سواحل دریای سیاه، مدیترانه و اژه فعالیت می‌کند و اروپا و یونان را پوشش می‌دهد. 
• واران : نخستین شرکت اتوبوس‌رانی ترکیه است که سرویس‌های بسیار مناسبی برای شهرهای بزرگ این کشور دارد. 

افزون بر این، شرکت‌های محلی کوچک‌‌تری نیز در مسیر‌های محلی و منطقه‌ای فعال هستند که گاه سفر با آنها بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. صرف نظر از اتوبوس، امکان کرایه اتومبیل برای سفرهای بین شهری و گردش در شهرها نیز وجود دارد. نرخ تصادفات جاده‌ای در ترکیه سه تا شش برابر میانگین اتحادیه اروپا است و سالانه هفت هزار نفر در جاده‌های ترکیه جان خود را از دست می‌دهند.

ریلی

راه‌آهن ملی ترکیه، دارای 10،894 کیلومتر خط‌آهن می‌باشد، که 2،336 کیلومتر آن برقی است. هم‌اکنون راه‌آهن، سهم عمده‌ای از کل حمل و نقل ترکیه را برعهده دارد. همگی شهرهای مهم این کشور با قطار به یکدیگر مرتبط هستند. راه‌آهن ترکیه در سال 1927 میلادی، تاسیس شده است. حمل و نقل ریلی در ترکیه پیشینه‌ای طولانی دارد و به زمان امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد. پایانه حیدر پاشای در طرف آسیایی شهر استانبول عمری صد ساله داشته و ارزش تاریخی دارد. این پایانه هم اکنون نیز فعال بوده و در کنار خدمات حمل و نقل، کاربردهای فرهنگی نیز دارد. ترکیه از طریق راه‌آهن با همه‌ی کشورهای همسایه از جمله ایران مرتبط است. از طرف غرب، خط‌آهن ترکیه به یونان و بلغارستان رفته و از شرق به ارمنستان، گرجستان و ایران مرتبط است. از جنوب نیز ترکیه با سوریه و سپس عراق از طریق راه‌آهن ارتباط دارد. خط‌آهن ترکیه- ارمنستان به جهت برخی اختلافات دو کشور در حال حاضر بسته است. بدیهی است که از طریق این خطوط ریلی، امکان تردد کالا و مسافر به سادگی میان کشورهای همسایه وجود دارد. 
دیگر پروژه‌های در دست ساخت ترکیه در زمینه حمل و نقل ریلی به شرح زیر است:

o پروژه تونل زیر «تنگه بسفر» برای اتصال خطوط راه‌آهن طرف آسیایی و اروپایی استانبول، که شبکه راه‌آهن آسیا و خاورمیانه را به اروپا متصل می‌کند. این پروژه در سال 2004 میلادی، آغاز شده است. 
o پروژه خط تندروی استانبول- آنکارا که فاصله زمانی این دو شهر را از 6.5 ساعت به 3 ساعت کاهش می‌دهد. 
o پروژه خط تندروی آنکارا- قونیه که فاصله زمانی این دو شهر را از سه ساعت به یک ساعت کاهش می‌دهد. 
o پروژه خط‌آهن کارس- تفلیس- باکو که موافقت‌نامه آن در سال 2007 میلادی، میان سه کشور ترکیه، گرجستان و آذربایجان امضا شد. این پروژه نقش مهمی در مبادلات اقتصادی میان کشورهای همسایه با ترکیه ایفا خواهد کرد. 

در زمینه خطوط ریل سبک، ترکیه دارای امکانات مناسبی است. شهرهای استانبول، آنکارا، بورسا، آنتالیا و قونیه تراموا دارند و شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر و بورسا دارای قطار زیرزمینی نیز هستند. در شهر آدانا نیز قطار زیرزمینی در حال راه‌اندازی است. 

دریایی

ترکیه دارای 7،200 کیلومتر مرز آبی با دریاهای سیاه و مدیترانه است. ناوگان کشتی‌رانی ترکیه از 545 کشتی هزار تنی و بزرگ‌تر تشکیل شده است. از این تعداد، 32 کشتی خاص حمل نفت، 58 کشتی خاص حمل و نقل مواد شیمیایی، هفت کشتی خاص حمل گاز مایع و یک کشتی دارای سردخانه است و باقی ناوگان، انواع کالا و مسافر را جابجا می‌کنند. افزون بر این تعداد، هشت کشتی متعلق به دیگر کشورها نیز این ناوگان را همراهی می‌کنند. هم‌چنین 470 کشتی دیگر نیز در بنادر ترکیه رفت و آمد می‌‌کنند، که توسط دیگر کشورهای جهان ثبت شده‌اند. مالت با 143 کشتی ، روسیه با هفتاد کشتی و پاناما با 53 کشتی بیشترین ثبت کنندگان کشتی در خاک ترکیه هستند.

بنادر 

معروف‌ترین بنادر ترکیه عبارتند از:

• هوپا ، سامسون ، ترابوزان و زونگولداک در کنار دریای سیاه.
• اسکندرون ، مرسین و آنتالیا در کنار مدیترانه.
• ازمیر در کنار دریای اژه.
• جملیک ، استانبول و ازمیت در کنار‌ دریای مرمره.

ترکیه به دلیل داشتن مرزهای طولانی دریایی، دارای بنادر فراوانی است که هر یک کارکرد خود را داشته و برای تخلیه و بارگیری کالا یا مسافران به کار گرفته می‌شوند. بنادر ترکیه به سه دسته بنادر دولتی، بنادر شهرداری و بنادر خصوصی تقسیم می‌شوند. همگی بنادر مهم، دولتی بوده و توسط موسسات اقتصادی دولتی اداره می‌شوند. بیشتر آنها به شبکه راه‌آهن ترکیه متصل هستند و هجده بندر نیز امکانات فرود هوایی دارند. در بسیاری از بنادر ترکیه، امکان تخلیه و بارگیری کالاهای متنوع در حجم بالا وجود دارد. بنادر شهرداری به نسبت کوچک بوده و نیازهای حمل و نقل محلی را تامین می‌کنند. بیشتر بنادر خصوصی نیز متعلق به کارخانه‌های صنعتی هستند. 

هوایی

ترکیه دارای 117 فرودگاه است که از این تعداد 14 فرودگاه بین‌المللی است. فرودگاه بین ‌المللی «استانبول» و فرودگاه «اسن بوغای آنکارا» مجهزترین فرودگاه‌های ترکیه هستند. 
فرودگاه استانبول دروازه ارتباط هوایی شرق و غرب به شمار می‌رود و همه‌روزه پذیرای صدها پرواز ترانزیت است. در همه‌ی فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه امکانات کامل بارگیری و تخلیه کالا وجود دارد. شرکت هواپیمایی ملی ترکیه ، به بیشتر شهرهای مهم جهان از جمله تهران، پروازهای روزانه دارد. این شرکت هوایی، از جمله خطوط هوایی معتبر جهان است که خدمات هوایی مناسبی به مسافران ارایه می‌کند. پروازهای داخلی این شرکت، همه‌ی شهرهای ترکیه را پوشش می‌دهد. در کنار شرکت هواپیمایی ترکیه، چندین شرکت هواپیمایی دیگر نیز به نام‌های اونور ، اطلس جت ، ایزایر و پگاسوس در خطوط داخلی ترکیه فعالیت می‌کنند که در برخی از آنها پروازهای ارزان‌تری ارایه می‌شود. شرکت هواپیمایی ترکیه در بیشتر شهرهای مهم جهان از جمله تهران، دفتر هواپیمایی دارد. چند شرکت هوایی چندملیتی مانند سان اکسپرس و ایزی جت نیز در ترکیه فعال هستند و پرواز‌های اختصاصی میان کشور‌ها را دایر کرده‌اند. سان اکسپرس یک شرکت آلمانی- ترکی است که پروازهای ویژه‌ای را از ترکیه به مقصد آلمان، اتریش و سوییس ارایه می‌کند. ایزی جت نیز یک شرکت انگلیسی- ترکی است. 

 نویسنده:سهیل ثباتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد