ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

توافق صادرات 100 میلیون دلاری کالا به ترکیه بدون تعرفه گمرکی

به گزارش مهر، امیر طالبی شامگاه چهارشنبه در پایان جلسات کارگروههای تخصصی هفتمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و ترکیه طی نشت مشترک مطبوعاتی با مدیر کل امور قرار دادهای وزارت اقتصاد ترکیه افزود: این اقدام در راستای ارائه تسهیلات تجارت مرزی به بازرگانان ایرانی بود که طی این توافق بازرگانان ایرانی می توانند سالانه 100 میلیون دلار کالا بدون پرداخت تعرفه گمرکی به ترکیه صادر کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس این توافق نامه سهم 30 درصد محصولات کشاورزی به 50 درصد افزایش یافته و بازرگانان مرزی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند، اظهار داشت: در توافقنامه جدید امضا شده توسط طرفین سهم محصولات کشاورزی از صادرات 100 میلیون دلاری بدون تعرفه گمرکی به 50 درصد افزایش یافته و 50 درصد بقیه نیز محصولات صنعتی خواهد بود.

رئیس هیئت تجاری ایران در هفتمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و ترکیه ضمن ارزیابی مطلوب از مذاکرات انجام گرفته فی ما بین طرفین در این نشست، بیان داشت: اعضای حاضر در هیئت های تجاری بعد از بحث و تبادل نظر راهکارهای رفع مشکلات را ارائه و طرفین نسبت به اجرایی شدن خواسته های طرفین قول مساعد دادند.

به گفته طالبی در این نشست علاوه بر پی گیری مصوبات و تفاهم نامه های قبلی پیشنهاد های جدیدی نیز مطرح شد و با توجه به افزایش 95 درصدی میزان صادارت کالا از ایران به ترکیه طی شش ماهه گذشته سال میلادی، اجرای مصوبات و توافقات انجام شده، توسعه روابط اقتصادی و همکاریهای تجاری بین دو کشور تحکیم می شود.

وی رفع مشکلات موجود در گمرکات دو طرف، تامین زیر ساختهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای ارائه خدمات بازرگانی را از مسائل مطرح شده در این نشست عنوان کرد و گفت: همچنین افزایش ساعات کار گمرک مورد تاکید طرفین قرار گرفت.  

ضیغمی معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: پارسال حدود شش و نیم میلیون دلار کالا به ترکیه صادر و 168 میلیون دلار کالا وارد شد.

افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا سقف 30 میلیارد دلار

مدیر کل امور قرار دادهای وزارت اقتصاد ترکیه و رئیس هیئت تجاری ترکیه نیز در این نشست مشترک خبری ضمن تاکید بر مشترکات فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه و مناسبات دوستانه فی مابین، گفت: دولت ترکیه نسبت به روابط خود با جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای قائل است.

حسنی دیل امره افزود: رئیس جمهور ترکیه در مذاکرات قبلی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر افزایش حجم مبادلات دو کشور تا سطح 30 میلیارد دلار در سال 2015 تاکید کرده اند و مانیز مصمم هستیم این رقم در زمان مقرر محقق شود.

وی 10 برابر شدن حجم مبادلات دو کشور در مدت کمتر از 10 سال را نشان از جدیت طرفین برای تحقق اهداف بلند دو کشور دانست و اظهار داشت: به اعتقاد ما توسعه مبادلات مرزی در نهایت به توسعه تجارت ملی منجر خواهد شد.

دیل امره با اشاره به افزایش سهم محصولات کشاورزی برای ورود به ترکیه بدون تعرفه گمرگی بیان داشت: گرچه این تصمیم به نفع تجار ایرانی است ولی راهی است که می تواند تجارت مرزی را روان تر و آسانتر کند.

هفتمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی و ترکیه به میزبانی ارومیه با حضور مقامات ارشد دو کشور در ارومیه برگزار شد و شامگاه دیروز بعد از تشکیل کارگروههای تخصصی با امضای تفاهم نامه های جدید به کار خود پایان داد.

جمهوری اسلامی ایران 550 کیلومتر از طریق آذربایجان غربی با کشور ترکیه مرز مشترک دارد و هم اکنون نیز سه واحد گمرک زمینی و سه بازارچه مشترک در مرزهای دو کشور فعال است.  

 

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید سلیمانی چهارشنبه 1 شهریور 1391 ساعت 20:02

با سلام/ لطفا در صوزت امکان اینجانب را در پیدا کردن مدارک مربوط به این مطلب یاری نمایید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد