ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

سفرتجاری به ترکیه(ترجمهDoing Business in Turkey2011)

فصل 8:  

  سفر تجاری 

آداب و رسوم کسب و کار 

ارتباطات از دور 

حمل و نقل 

زبان 

بهداشت و درمان 

  ساعات کار و تعطیلات

  ورود موقت دارایی های شخصی 



آداب و رسوم کسب و کار 
افتخار مردم ترکیه در سنت ها و فرهنگ آنها است. با این حال، به دلیل داشتن روابط با کشورهای غربی، مردم ترکیه در شهرهای بزرگ خود به سبک  غربی ها زندگی می کنند. یک فرد خارجی به هنگام بازدید از هر یک از شهرهای بزرگ در ترکیه خودش را در یک فضای شبیه  یک شهر غربی می بیند. ترک ها مردم فوق العاده مهمان نوازی هستند و در ملاقات با بازرگانان به آنها احترام گذاشته و با نزاکت برخورد می کنند. به طور کلی، رابطه شخصی یک اصل مهم برای روابط تجاری موفقیت آمیز در ترکیه است. همچنین این مهم است که معمولا اجازه می دهند تا قبل از شروع رسمی کار زمان کوتاهی را برای مکالمه دوستانه اختصاص دهند. کارت های تجاری تقریبا همیشه رد و بدل می شود، و  به بازدید کنندگان معمولا یک لیوان چای یا یک فنجان قهوه ترک تعارف می شود و قبول کردن چای و یا قهوه مرسوم است.

ارتباطات:

در سال 2010 (76.5) میلیون کاربر GSM در ترکیه وجود داشت ، در حالی که این تعداد در سال 2002 ، 23 میلیون نفر بود . سیستم تلفن در شهرهای بزرگ ترکیه مطلوب است. ایمیل و فکس نیز به طور گسترده ای در کسب وکار بین المللی استفاده می شود . مسافران و بازرگانان در ترکیه میتوانند از سرویس کارتهای اعتباری شبکه GSM  استفاده کنند و یک تلفن همراه GSM اجاره نمایند.

 

حمل ونقل:

حامل پرچم ملی، شرکت هواپیمایی ترکیه(THY)برسرویس مسافران هوایی مسلط است و همواره به صورت روزانه پروازها به اکثر شهرهای اصلی اروپا ، خاور میانه و آسیا  و آمریکا را سرویس دهی میکند. پروازهای ورودی به ترکیه تیز شامل توکیو ، لندن،فرانکفورت،پاریس،نیویورک،شیکاگو و ... است. خطوط عمده هوایی اروپا عمدتا به ترکیه پرواز دارند. THY در سال 2008 به Star Alliance  ملحق شد. خطوط هوایی ایالت متحده و Lufthansaپیشنهاد  کرده اند که Lufthansa سرویس اختصصاصی را در پروازهای استانبول ،ازمیر و آنکارا از مرکز فرانکفورت و مونیخ در برگیرد در نتیجه خطوط هوایی ترکیه پروازهای داخلی در ترکیه را بر عهده گرفت و دولت خدمات هوایی داخلی را آزاد کرد (به بخش خصوصی سپرد ) و خطوط هوایی جدید به بازار داخلی پیوستند .

در زمینه حمل ونقل ریلی نیز، این نوع حمل ونقل همواره بین اکثر شهرهای اصلی برقرار است . شبکه های وسیعی از اتوبوسهای برون شهری که ارزان هستند بین شهرهای اصلی در حرکتند . البته در ترکیه اتومبیل های اجاره ای نسبتا گران هستند حمل ونقل عمومی در شهزها در دسترس هستند با این وجود به تاجران میشود که از تاکسی استفاده کنند.

 

 

 

اقامت:

هتلهای درجه متوسط تا لوکس شامل هتلهای بین المللی همچون هیلتون،شرایتون ،کنراد و...در شهرهای اصلی در دسترس هستند . آپارتمانهای اجاره ای در استانبول گران هستند اما اجاره ها در آنکارا و ازمیر معقول ترند

پرداخت اجاره آپارتمانها با پول رایج کشور انجام میپذیرد.همچنین اجاره شش ماه تا یک سال عموما بصورت پیش پرداخت انجام میشود.

 

 

زبان:

زبان رسمی بیش از نود درصد مردم ترکی است.بیشتر ترکهای تحصیل کرده حداقل یک زبان خارجی را با تسلط کافی  در دستور کار دارند تا مبادلات تجاریشان را به سرانجام برسانند. اکثر مسئولان نیز در کشورهای خارجی تحصیل کرده اند و انگلیسی زبان غالب برای تجارت خارجی است.

 

 

سلامت:
تجهیزات پزشکی در دسترس هستند، اما ممکن است در خارج از مناطق شهری محدود  شود. بیماری های منتقله از راه آب و غذا در ترکیه وجود دارند. هر کس برای آمدن به ترکیه باید بیمه پزشکی جامع داشته باشد.

 


ساعات کار، تعطیلات : 

ساعات کار از 08:30 تا 17:30 دوشنبه تا جمعه بجز ایام تعطیل.

نام  تعطیلات:

1ژانویه:تعطیلات سال نو

23 آپریل:روز حاکمیت ملی و حقوق کودک

1 می:روز کارگر

19 می:روز بزرگداشت آتاتورک،روز جوانان و ورزش

30 آگوست:روز پیروزی

28 اکتبر(نیم روز)،29اکتبر:رئز جمهوری

5نوامبر(نیم روز)،6الی9 نوامبر:عید قربان

 

 

ورود موقت دارایی های شخصی

مسافرانی که به طور موقت وارد ترکیه میشوند و اقلامی مانند کامپیوترهای لپ تاپ و متعلقات ابزارآلات نمایشی را همراه خود دارند مجاز هستند تا این اقلام را بدون گمرک به ترکیه بیاورند.مسئولین گمرک این موارد را در پاسپورت مسافر ثبت میکنند و به محض آنکه مسافر با آن اقلام کشور را ترک کند متعاقبا آنرا    لغو میکنند.

کاتالوگ،بروشور  و ابزار تبلیغی مشابه ازعوارض گمرکی معافند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت www.gumruk.tr   مراجعه نمایید.

 

 

منابع:
مسافرت اطلاعات وزارت امور خارجه: www.travel.state.gov
مرکز کنترل بیماری های اطلاعات بهداشت: http://www.cdc.gov
وب سایت وزارت امور خارجه ویزا: http://travel.state.gov/visa/index.html
ایالات متحده آمریکا Visas.gov: http://www.unitedstatesvisas.gov
سفارت ایالات متحده Anakara: در http://www.usemb-ankara.org.tr



ترجمه: گروه جاده ابریشم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد