X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
 
ترکیه
بازرگانی ۹۰
                                                                 
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • تعداد بازدیدکنندگان: 178027

از میان کشورهای خاورمیانه ترکیه دارای آینده دارترین و موفق ترین صنایع تولیدی مبلمان است. در سال 2005 میزان صادرات مبلمان ترکیه به بیش از 600 میلیون دلار رسیده است. تعداد کل تولیدی های مبل این کشور 55 هزار واحد بوده و حدود 97 درصد آن ها تولیدی های کوچک (کارگاه های کمتر از 10 نفر کارکن) هستند. بنابراین ظرفیت تولیدی این کارخانه ها کم کم و محدود است که بیانگر رشد تدریجی و آهسته صنعت مبلمان ترکیه در عرصه های داخلی است. اگرچه ترکیه به 100 کشور صادرات مبلمان دارد اما خاورمیانه به دلیل مجاورت فیزیکی و همجواری ژئوفیزیکی همچنان بزرگترین بازار مبل این کشور است. استانبول و آنکارا دو تولیدکننده مهم مبلمان این کشور هستند که 55 درصد کل محصولات را تولید می کنند. در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در تأسیس کارخانه های بزرگ و متوسط وجود داشته است. با این وجود سهم سرمایه گذاری خارجی در این بخش کوچک باقی مانده است. علی رغم آینده امیدوارکننده صنعت مبل در ترکیه مشکلاتی چند بر ترقی آن تأثیرگذار است. کمبود مواد خام که تقریباً 75 درصد آن باید وارد شود که ممکن است بر رقابت در این بخش تأثیر سو بگذارد و ضررهای دیگری مانند هزینه بالا حمل و نقل و کرایه دارد. عدم حمایت و همچنین هزینه بالای نگهداری که همگی بر میزان پیشرفت و توسعه بخش مبلمان ترکیه تأثیرات سوئی را وارد می کند. علی رغم وجود این مشکلات ترکیه دروازه آینده دار صنعت مبلمان خاورمیانه و اتحادیه اروپا محسوب می شود. صادرات مبلمان کشور ترکیه نسبت به کشورهای منطقه بالا است ولی در کل صادرات پایین تری نسبت به چین، امریکا، آلمان و ایتالیا دارد. صادرات این کشور تا سال 2008 از روند صعودی برخوردار بوده است ولی در سال 2009 کمی کاهش داشته است. بیشترین صادرات این کشور در مبلمان مربوط به تعرفه 9403 است و پس از آن 9401 و 9406 قرار دارد.

روند صادرات ترکیه به تفکیک تعرفه (هزار دلار) در جدول زیر بررسی شده است:

کد

9401

9402

9403

9404

9406

2002

151,459

2,455

108,131

27,463

18,358

2003

226,830

4,317

178,014

46,875

103,180

2004

287,728

6,172

259,514

57,327

144,872

2005

309,280

8,253

337,882

59,735

113,289

2006

328,821

10,431

393,496

65,837

142,605

2007

443,919

14,390

531,233

92,371

209,893

2008

564,518

19,977

700,242

102,278

278,814

2009

459,003

17,706

629,550

91,824

196,542

مجموع

2,771,558

83,701

3,138,069

543,710

1,207,553

کشور ترکیه در این 9 سال به 188 کشور صادرات داشته است و کشورهای آلمان، عراق، فرانسه، هلند و ایران بیشترین سهم را از صادرات این کشور دارند. ترکیه نسبت به سایر رقبای ایران در کشورهای هدف صادرات بالاتری نسبت به کل صادراتش به ایران دارد. واردات مبلمان این از این کشور در این سال ها صعودی بوده است و در سال 2009 کاهش کمی داشته است.

روند صادرات ترکیه به تفکیک کشور (هزار دلار) در جدول زیر بررسی شده است:

رتبه

کشور

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

مجموع

1

آلمان

65,252

100,345

122,795

124,707

112,936

142,777

163,554

123,000

955,366

2

عراق

0

70,673

129,918

94,715

108,249

132,365

161,834

160,077

857,831

3

فرانسه

16,710

22,887

30,805

44,358

52,994

75,929

83,454

67,624

394,761

4

هلند

21,659

33,359

40,077

40,410

44,182

53,374

59,651

50,133

342,845

5

ایران

1,542

11,360

20,704

30,016

34,521

68,596

78,324

75,893

320,956

6

یونان

11,082

21,504

32,590

35,949

39,460

56,542

64,450

48,391

309,968

7

انگلیس

10,786

17,971

31,251

35,775

36,694

51,542

64,278

47,432

295,729

8

روسیه

6,411

14,523

14,680

23,427

30,714

58,698

90,812

18,621

257,886

9

آذربایجان

6,489

14,764

11,374

14,156

20,590

36,658

66,669

77,569

248,269

10

رومانی

4,106

7,225

14,862

26,045

31,458

52,676

70,763

26,819

233,954

کشور آلمان، یونان و رومانی بیشتر تعرفه 9401 را از کشور ترکیه واردات کرده اند و کشور عراق تعرفه 9406 را نسبت به سایر تعرفه ها بیشتر وارد کرده است. کشور ایران نیز بیشتر تعرفه 9401 را از کشور ترکیه واردات کرده است و 9403 و 9406 تعرفه های بعدی بوده اند.

روند صادرات ترکیه به تفکیک تعرفه و کشور (هزار دلار) در جدول زیر بررسی شده است:

رتبه

کشور

مجموع

9401

9402

9403

9404

9406

1

آلمان

955,366

592,665

11,744

279,485

64,316

7,156

2

عراق

857,831

164,758

3,100

282,433

31,491

376,039

3

فرانسه

394,761

146,426

2,429

181,035

59,569

5,306

4

هلند

342,845

138,770

1,473

156,375

45,372

855

5

ایران

320,956

176,770

767

113,045

21,163

9,211

6

یونان

309,968

156,592

902

133,012

17,139

2,323

7

انگلیس

295,729

59,221

3,355

194,700

27,644

10,809

8

روسیه

257,886

54,116

5,306

101,510

8,906

88,048

9

آذربایجان

248,269

47,890

4,926

142,057

10,261

43,135

10

رومانی

233,954

95,890

3,328

87,807

14,553

32376

با نگاهی به مبلمان وارداتی به ایران، اگرچه توجه به محصولات اروپایی ریشه دار بوده است و در سالهای اخیر از کشورهای چین و خاورمیانه نیز استقبال شده است، مبلمان ترک هنوز امکان حضور این بازار را دارا می باشد و اهمیت پتانسیل بازار ایران برای تولیدکنندگان ترک همچنان قابل اهمیت و توجه می باشد. توجه به محصولات ترک از 7.6 سال گذشته افزایش یافته است و هر روزه به این میدان افزوده می شود. میدان شرکت کنندگان در نمایشگاه هایی که در شهرهای بزرگ مانند تهران و تبریز برگزار می شود هر روزه رشد قابل توجه داشته است و همچنین افزایش تعداد شعبه های شرکت های ترک و نیز به نمایش گذاشتن مبلمان ترک در فروشگاه ها بیانگر این مطلب است که تقاضا نسبت به این محصولات در حال افزایش است. البته آغاز و تولد این فعالیتها به آزاد شدن ورود مبلمان خانگی و اداری در سال 2001 بر می گردد. از بعد این تاریخ طی دو سال میانگین صادرات از ترکیه از مبلغ 500 هزار دلار به مبلغ 17 میلیون دلار صعود کرد: این ارقام هر ساله در حال افزایش بوده و طبق آخرین گزارش سخنگوی تجارت خارجی این رقم بالغ بر 40 میلیون دلار می باشد. در صدر محصولات صادر شده به ایران مبلمان تخت خوابشو، سرویس مبلمان پذیرایی و نشیمن، سرویس اتاق خواب. در این میزان رشد صادرات به ایران، صادرات مبلمان بدون پوشش از سهم به سزایی معادل 45% میزان صادرات برخوردار می باشد. هر ساله با افزایش 200% میزان صادرات به این کشور بیانگر این مطلب می باشد که ایران همچنان از پتانسیل بالا و اهمیت قابل توجه ای برای تولید کنندگان ترک برخوردار است. تغییر عادات مصرف کنندگان در ایران و افزایش سطح درآمد و مخصوصا افزایش تقاضا نسبت به کالاهای مصرفی و البته مبلمان بیانگر این می باشد که منحنی رشد واردات این کشور همچنان رو به بالا صعود می کند. 

 

 

منبع: www.bsmt.ir