ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

امکان گشایش «ال سی»ها از طریق چین، کره و ترکیه

اتاق تهران:
وکیلی اعلام کرد:
امکان گشایش «ال سی»ها از طریق چین، کره و ترکیه

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: سبد بانک مرکزی به منظور تسویه‌های ارزی بزرگتر شد و مشکلی بابت گشایش «ال‌سی‌»‌ها وجود ندارد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بهمن وکیلی مدیرعامل بانک توسعه صادرات طی نشستی خبری با خبرنگاران اعلام کرد: مانده تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات در سال گذشته 42هزار میلیارد ریال بوده که در 9 ماهه سال جاری نیز به همین رقم دست پیدا کردیم. 


وی ضمن اشاره به تسهیلات 3 میلیارد دلاری این بانک در سال جاری گفت: به رغم تشدید تحریم‌ها این مساله روی فعالیت ما اثر نداشت. وکیلی تصریح کرد: نوع تسهیلات ما براساس بسته سیاستی نظارتی همیشه در نرخ کف قرار داشته است و هم اکنون نیز به اینگونه عمل می‌شود. 

وی به مشکلات پیش آمده در گشایش ال‌سی‌های ریالی و ارزی اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود قوانین و مقررات کامل برخی سوء استفاده کردند و تخلف بانکی اخیر اتفاق افتاد و همین مساله موجب شد تا ال‌سی‌های ریالی محدود شود. بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده است و به زودی مشکلات ال‌سی‌های ریالی برطرف خواهد شد. 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار موج مبنی بر اختلاف ارز آزاد و رسمی و تحلیل وی از ظرفیت کنونی بازار گفت: به هیچ وجه صادرکنندگان از اختلاف بین ارز آزاد و رسمی خوشحال نمی‌شوند چرا که همین مساله برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند. 
وکیلی گفت: صادرکنندگان از قیمت بالای ارز خوشحال می‌شوند زیرا این امر برای آنها انگیزه ایجاد می‌کند. 

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار موج مبنی بر توقف گشایش ال‌سی‌ها از سوی بانک‌های اماراتی نیز گفت: قاعدتا مسئولین کشور هم در نظر دارند که تمام مراودات ما از طریق یک کشور انجام نگیرد و به همین دلیل با کشورهای مختلفی وارد بحث شدند و به همین ترتیب سبد بانک مرکزی به منظور تسویه‌‌های ارزی بزرگتر شده‌ است. 

وی اضافه کرد: بسیاری از وارد کنندگان و تجار از طریق امارات وارد عمل می‌شدند اما می‌توانند از طریق کشورهای دیگر از جمله چین، کره وترکیه نیز مبادلات خود را انجام دهند. 
وکیلی با اشاره به نوسانات نرخ ارز نیز گفت: افزایش قیمت دلار مباحث متعددی دارد، یکی از این مباحث اختلالی است که عده‌ای در بازار ارز ایجاد کردند و دیگر مبحث نقدینگی کشور و سود سپرده‌های پایین بود که با افزایش سود سپرده‌های بانکی و استقبال از سود اوراق مشارکت این نقدینگی جذب شد. 

وی در مورد افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و مشکلات بازپرداخت تسهیلات ارزی نیز گفت: نوسانات نرخ ارزمشکلاتی را برای بازپرداخت تسهیلات ارزی نیز ایجاد کرد. اما ما از بانک مرکزی مجوز گرفتیم تا با نرخ رسمی تسهیلات تسویه شود. 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: ما پایین‌ترین معوقه را در سیستم بانکی داریم، اما با اتفاقاتی که در بحث ال‌سی ریالی صورت گرفت معوقات ما کمی بالا رفت و از 8.5 درصد به 10.5 درصد رسید. 

وی در واکنش به سوال خبرنگاری که پرسید آیا با توقف گشایش ال‌سی از طرف بانک‌های امارات هم اکنون بانک‌های سه کشور چین، کره وترکیه مبادلات ما را عملیاتی می‌کنند، گفت: بانک مرکزی عنوان می‌کند که به جز امارات می‌توانید با بانک‌های کشورهای دیگر مراوده داشته باشید. هرجا که ارز بانک مرکزی را تامین کند، می‌توانید از آن طریق نیز وارد شویم.


منبع:اتاق بازرگانی تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد