ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

دانستنیهایی در مورد سفر به ترکیه

واحدپول ملی ترکیه لیره است. نرخ خرید و فروش برای پولهای رایج بین المللی (دلار، یورو،...)روزانه منتشر می شود.از آنجائیکه نرخ ارز درطول یک هفته تغییرزیادی نمی کند می توانید مبلغ مورد نیاز خود را برای یک هفته از صرافی ها یا ازبانک ها تهیه نمائید. بهترین مکان برای این کار در آنتالیا خیابان آتاتورک می باشد که صرافیها و بانکهای متعددی در آن به چشم می خورد. در هنگام تبدیل پول خود از ارزهای خارجی به لیر ترک حتما رسید دریافت نمائید.

 

ساعت رسمی ترکیه نسبت به ایران یک ساعت و نیم عقب است.

ولتاژ استاندارد ترکیه 220 ولت می باشد.

در طول اقامت در ترکیه از خوردن آب لوله کشی خودداری نمائید .

تلفنهای ضروری ( گرچه امید است هیچگاه مورد نیاز واقع نشود)
پلیس امداد : 155    آمبولانس : 112    آتش نشانی : 110 
در صورتیکه در خارج از شهر هستید به جای پلیس با ژاندارمری تماس بگیرید. ژاندارمری : 156

ادارات پست و تلگراف و تلفن با رنگ زرد مشخص شده اند.

علامت اختصاری مراکز پست و تلفن: PTT 7- از مراکز نامبرده می توانید کارت تلفن جهت مکالمه تهیه نمائید.
کد ایران 0098 می باشد. در ادامه کد شهر مورد نظر را وارد می کنید بطور مثال برای تماس با تهران کد 009821 را وارد می کنید.

به علت ارزان بودن خط تلفن همراه در ترکیه می توانید در مدت اقامت خود تنها با ارائه پاسپورت و مبلغی جزئی صاحب خط موبایل شوید. از آنجائیکه شرکتهای متعددی اقدام به ارائه خط تلفن می نمایند بهتر است با توجه به مدت اقامت خود اقدام به انتخاب شرکت ارائه کننده نمائید.می توانید در این زمینه با راهنمای خود مشورت کنید.

قهوه ترک معمولا در ترکیه بعد از صرف غذا نوشیده می شود. از فواید آن این است که خواب را می زداید و ذهن را به حرکت در می آورد و به هضم غذا کمک می کند. قهوه در قرن دوازدهم وارد ترکیه شد و در قرن پانزدهم توسط ترکان عثمانی به اروپا شناخته شد. از بعد اجتماعی دعوت به قهوه نوشیدن، نشانه دوستی و مسافرپروری است.
مثلی معروف در زبان ترکی وجود دارد که می گوید : " یک فنجان قهوه ،خاطره اش چهل سال باقی می ماند."

اجاره ماشین

در مورد اتومبیلهای کرایه ای میبایست علاوه بر قیمتها، به نکات مهم دیگری نیز توجه کرد.یکی از این نکات مسئله بیمه میباشد، مورد دیگر مسئله تعمیر اتومبیل و جایگزینی آن با اتومبیل دیگر میباشد. بنابر این توصیه میشود از راهنمای خود در آنتالیا در این زمینه کمک بگیرید.


Taxi
تاکسی ها در ترکیه با رنگ زرد مشخص شده اند. هر مسافر طبق مسافتی که طی کرده و تاکسیمتر مشخص می کند پول می پردازد که نرخ قیمت آن درشب از روز گرانتر است .دلموش سرویس ویژه ای است که مسیرهای خاصی را طی می کند و کرایه آن ثابت وتوسط شهرداری تعیین شده است. دلموش ها در آنتالیا معمولا تا ساعت یازده شب کار می کنند.جهت سفر در طی روز به مرکزشهر دلموش وسیله مناسب و مقرون به صرفه تری است.اگر از تاکسی استفاده میکنید حتما از راننده بخواهیدتاکسیمتر را روشن کند. تاکسیها دو نرخ متفاوت دارند. از نیمه‌شب تا ٦صبح کرایه ٥٠٪ بیشتر میشود.

Minibus & Otobus
با مینی بوسها و اتوبوسهای شهری قادر به گشتن با قیمتی ارزان خواهید بود. توجه داشته باشید اگر مسیرتان کوتاه و تعدادتان زیاد باشد گاهی تاکسی ارزانتر تمام شده و یا با کمی پول بیشتر در زمان تصرف بسزایی خواهید کرد

جشنواره پرتقال طلائی که پائیز هر سال در زمینه فرهنگ و هنر برگزار می گردد را می توان از دیگر جذابیت های این شهر بیان کرد . تالار قدیمی در منطقه آسپندوس مکان مناسبی برای برگزاری کنسرت ها و فستیوالها می باشد.بعلاوه همه ساله در آنتالیا نمایشگاههای جواهر نیز برگزار می گردد.


استفاده از سرویسهای بهداشتی

خیلی از افرادی که به ترکیه سفر نموده اند از اینکه برای توالت مجبور شده اند پول زیادی بپردازند ناراضی هستند. شاید خود شما هم از این مسئله تعجب کرده اید. سرویسهای بهداشتی در ترکیه پولی بوده و صاحبان آنها مکلف به پرداخت مالیات درآمد خود میباشند. هزینه توالتهای عمومی حداکثر 50 کروش یا نیم لیر ترک است که معادل حدود 350 تومان میباشد که برای شهروندان ترکیه در مقابل درآمدهایشان مبلغ بسیار ناچیزی می باشد. در مقابل از خصوصیات ویژه ای برخوردار میباشند که در زیر آمده است :

الف- تمیز بودن

ب- به ندرت صف توالت در ایستگاههای اتوبوس مشاهده می شود. در صورتی که ازدحام باشد به صرف صاحبان آن می باشد که تعداد آنها را افزایش دهند.

ج- وسایل تمیز کننده همیشه موجود می باشد. برای نمونه همیشه صابون مایع در آنها موجود می باشد.

د- به هنگام خروج از مایع خوشبو و ضد عفونی کننده  می توانید استفاده کنید.

- افرادی در آنجا مستقر میباشند که سریعاً نسبت به تمیز کردن اقدام مینمایند.

توضیحات دیگر :

 

 

دانستنیها در مورد ترکیه

 اولین کلیسای ساخت بشر یعنی کلیسای پطرس مقدس در انطاکیه است.

 بابا نویل (عزیز نیکولاس) در ترکیه کنونی زندگی می کرده است.  

 کاتالهویوک در ترکیه، به‌عنوان قدیمی‌ترین سکنۀ شناخته شده بشر کشف شده است.

 در ترکیه شرقی کنونی، کشتی نوح بر کوه آرارت (اگری داگی) فرود آمد.

 استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، در دو قاره واقع است.

 ترک‌ها قهوه را به‌ اروپا معرفی کردند.

 گل لاله هلندی از ترکیه آمده است.

 قبل از پیروزی عثمانیها این منطقه تحت حاکمیت روم شرقی بوده است.

 اقتصاد ترکیه 16 قدرت اقتصادی شناخته شده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد