ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

پیشینه روابط بازرگانی

با وجود این که کشورهای ایران و ترکیه از پرقدرت‌ترین کشورهای منطقه خاورمیانه به شمار می‌روند و در همسایگی یکدیگر هستند، ولی ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور از میزان بالایی برخوردار نیست. با این حال، در دهه‌ی ‌کنونی، روابط تجاری دو کشور روند مثبت و رو به افزایش داشته است و شکل‌گیری دولت جدید ترکیه، فضای مناسبی را برای توسعه

روابط اقتصادی فی‌ما‌بین فراهم نموده‌ است. در پی اتخاذ سیاست گسترش روابط تجاری و سیاسی ایران با کشورهای همسایه

در سال های گذشته و همزمانی آن با سیاست‌های تنش‌زدایی ترکیه با همسایگان خویش، روابط دو کشور در دهه گذشته در مقایسه با دوره‌های قبل از آن گرم‌تر شده است..

هر دو کشور تلاش کرده‌اند که از فراز و نشیب‌های گذشته دوری جسته و دیگری را به عنوان دروازه ورودی خویش به بازارهای هدف ارزیابی کنند. در واقع ترکیه دروازه ورود ایران به اروپا است.
هم‌اکنون ترکیه در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود. ترک‌ها نیز طی چند سال گذشته به بازار ایران هم از دید تجاری و هم از دید سرمایه‌گذاری توجه زیادی نشان داده‌‌اند. با وجود مشکلاتی که بر سر راه سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترک (مانند تاو، ترک‌سل و کردسا) در ایران وجود داشته است، ترکیه دومین کشور بزرگ سرمایه‌گذار در ایران به شمار می‌رود. رویکرد مناسب ایران به بازسازی اقتصادی، فرصت‌های مناسبی برای این شرکت‌ها در کشورمان ایجاد کرده است. بنابراین با توجه به زمینه‌های موجود جهت همکاری دو جانبه، امکان گسترش و تعمیق روابط دو کشور فراهم است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد