X
تبلیغات
نماشا
رایتل
 
ترکیه
بازرگانی ۹۰
                                                                 
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • تعداد بازدیدکنندگان: 178027
دوشنبه 29 اسفند 1390 :: 01:00 ::  نویسنده : بازرگانی ۹۰

یکی از مدل‌های اصلی برای تحلیل، ارزیابی و انتخاب راهبرد، مدل تجزیه و تحلیل SWOT است. در این مدل بر اساس یک الگوی منطقی، ابتدا نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه شناسایی شده و سپس متناسب با موقعیت کنونی راهبرد‌هایی برای تعامل با وضعیت موجود با هدف رشد مبادلات تجاری، به ویژه صادرات ایران به ترکیه پیشنهاد می‌شود. 

زمینه‌ها و دلایل انتخاب راهبردها

راهبردهای پیشنهادی برای توسعه‌ی صادرات محصولات ایران به ترکیه بر اساس زمینه‌ها و دلایل زیر انتخاب و معرفی شده‌اند:

• سند چشم‌انداز بیست‌ساله و برنامه‌ی پنج‌ساله پنجم توسعه کشور.
• رسالت یا ماموریت‌های سازمان توسعه تجارت.
• چشم‌انداز توسعه صادرات غیرنفتی کشور.
• اهداف راهبردی توسعه صادرات ایران به کشورهای منطقه.
• پیشینه‌ی روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و ترکیه در سال‌های گذشته.
• نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی توسعه‌ی صادرات ایران به ترکیه.


جدول زیر، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها و راهبردهای پیشنهادی برای توسعه‌ی صادرات ایران به ترکیه را با استفاده از مدل تحلیل SWOT نشان می‌دهد.

نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها و راهبردهای پیشنهادی برای توسعه‌ی صادرات ایران به ترکیه

 

راهبردهای SO

• بهره‌گیری از توانمندی‌های صادراتی کشور برای صادرات محصولات مورد نیاز کشور ترکیه مانند نفت خام، مس، مواد پلاستیکی، وسایل نقلیه زمینی و محصولات شیمیایی آلی.
• تلاش برای افزایش سهم بازار کالاهای ایرانی با توجه به روابط تجاری دوستانه و ردیف‌های اعتباری میان دو کشور.
• انعقاد موافقت‌نامه‌ی تجارت آزاد و تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه. 

 

راهبردهای ST

• تلاش برای بهره‌گیری و گسترش موافقت‌نامه‌های تجاری میان دو کشور.
• تقویت جایگاه کالاهای ایرانی در ذهن مشتریان ترک از راه تبلیغات.
• برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کالاهای ایرانی در ترکیه برای افزایش نگاه مثبت به محصولات ایرانی.
• شناسایی کالاهای مزیت‌دار داخلی مورد نیاز بازار ترکیه برای گسترش بازار و تنوع بخشیدن به محصولات صادراتی ایران.

راهبردهای WO

• تدوین برنامه‌ی فراگیر بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌های جمعی ترکیه برای افزایش شناخت کالاهای ایرانی در میان مصرف‌کنندگان ترک.
• تلاش برای ارایه‌ی محصولات باکیفیت به بازار ترکیه به منظور تقویت جایگاه و سهم بازار ایران با توجه به تقاضای روبه‌رشد مصرف در این کشور.
• ایجاد مرکز تجاری ایران در یکی از شهرهای تجاری ترکیه.
راهبردهای WT
• توسعه و ایجاد جاده‌های ترانزیتی استاندارد در داخل کشور.
• ارایه‌ی تسهیلات به بازرگانان ترک برای حضور در بازارها و نمایشگاه‌های ایران.
• تقویت خطوط جاده‌ای و ریلی میان دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری دوجانبه.
• فعال کردن اتاق بازرگانی مشترک دو کشور برای آگاهی‌رسانی بهتر به بازرگانان.

راهبردهای ترکیبی SWOT

• انعقاد موافقت‌نامه‌ی تجارت آزاد و تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه.
• تقویت خطوط جاده‌ای و ریلی میان دو کشور.
• توسعه و ایجاد جاده‌های ترانزیتی استاندارد در داخل کشور.
• افزایش تبلیغات کالاهای ایرانی در رسانه‌های جمعی به‌ویژه تلویزیون و مطبوعات ترکیه.
• راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ترکیه.

راهبردهای پیشنهادی جهت توسعه صادرات

با بررسی جدول بالا راهبردها به‌طور خلاصه، در دو بخش راهبردهای ترکیبی و راهبردهای مرتبط با هر موقعیت، به شرح زیر پیشنهاد می‌شود:

راهبردهای ترکیبی

 راهبردهای ترکیبی توسعه‌ی صادرات ایران به ترکیه عبارتند از:

• انعقاد موافقت‌نامه‌ی تجارت آزاد و تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه.
• تقویت خطوط جاده‌ای و ریلی میان دو کشور.
• توسعه و ایجاد جاده‌های ترانزیتی استاندارد در داخل کشور.
• افزایش تبلیغات کالاهای ایرانی در رسانه‌های جمعی به‌ویژه تلویزیون و مطبوعات ترکیه.
• راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ترکیه.

راهبردهای مرتبط با هر موقعیت

 راهبردهای موقعیتی توسعه‌ی صادرات ایران به ترکیه عبارتند از:

راهبردهای SO

• بهره‌گیری از توانمندی‌های صادراتی کشور برای صادرات محصولات مورد نیاز کشور ترکیه مانند نفت خام، مس، مواد پلاستیکی، وسایل نقلیه زمینی و محصولات شیمیایی آلی.
• تلاش برای افزایش سهم بازار کالاهای ایرانی با توجه به روابط تجاری دوستانه و ردیف‌های اعتباری میان دو کشور.
• انعقاد موافقت‌نامه‌ی تجارت آزاد و تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه.

راهبردهای ST

• تلاش برای بهره‌گیری و گسترش موافقت‌نامه‌های تجاری میان دو کشور.
• تقویت جایگاه کالاهای ایرانی در ذهن مشتریان ترک از راه تبلیغات.
• برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کالاهای ایرانی در ترکیه برای افزایش نگاه مثبت به محصولات ایرانی.
• شناسایی کالاهای مزیت‌دار داخلی مورد نیاز بازار ترکیه برای گسترش بازار و تنوع بخشیدن به محصولات صادراتی ایران.

راهبردهای WO

• تدوین برنامه‌ی فراگیر بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌های جمعی ترکیه برای افزایش شناخت کالاهای ایرانی در میان مصرف‌کنندگان ترک.
• تلاش برای ارایه‌ی محصولات باکیفیت به بازار ترکیه به منظور تقویت جایگاه و سهم بازار ایران با توجه به تقاضای روبه‌رشد مصرف در این کشور.
• ایجاد مرکز تجاری ایران در یکی از شهرهای تجاری ترکیه.

راهبردهای WT

• توسعه و ایجاد جاده‌های ترانزیتی استاندارد در داخل کشور.
• ارایه‌ی تسهیلات به بازرگانان ترک برای حضور در بازارها و نمایشگاه‌های ایران.
• تقویت خطوط جاده‌ای و ریلی میان دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری دوجانبه.
• فعال کردن اتاق بازرگانی مشترک دو کشور برای آگاهی‌رسانی بهتر به بازرگانان.



http://www.tehranitc.com